Pod názvem Radioprojekt jej realizují agentury Median a STEM/MARK. Výsledkem telefonického dotazování je pak čtvrtletní „hitparáda“ poslechu radií. Je zpracovávána pro celou ČR s rozpady na kraje, okresy, města. Primárně je smyslem Radioprojektu stanovení ceny vysílacího času pro reklamu, často je používán termín „ jednotná měna pro zadavatele reklamy“.
Proč tedy vůbec toto zmiňujeme vám? Modelová situace: jste ve shonu všedního pracovního dne, řešíte spoustu neodkladných věcí, mobilní telefon se mnohdy stává vaším nepřítelem. Pochopitelně, přerušit opět práci a znovu se k ní vracet … a on zvoní i u snídaně, cestou s dětmi do školy, v kině, restauraci… A nevyžádaných hovorů přibývá, nabídky call center s kde čím … a mezi nimi také tazatel Radioprojektu. „Prosím, můžete se mnou vyplnit dotazník o poslechovosti českých radií?“ „Nezlobte se (diplomatický výraz :o)), na to skutečně nemám čas!“ A je to.
Jenže ejhle, vzhledem k tomu, že vzorek je sbírán na 7500 respondentech za čtvrtletí v celé ČR, pak se v ten okamžik vaše oblíbená stanice, s největší pravděpodobností, na žebříčku propadne. Protože dotazovatel prostě vezme další náhodně vygenerované telefonní číslo a nenatrefí tak na posluchače stejné stanice. Výsledkem pak je nižší cena za vysílací čas právě na tom „vašem“ rádiu. Protože nic není zadarmo (a příjemcem rozhlasových poplatků je pouze veřejnoprávní Český rozhlas), platby soukromé rozhlasové stanici za nájmy, studia, vysílače, distribuci signálu, energie, atd. nikdo neodpustí, je jedinou cestou odvysílat více levné reklamy právě Vám. Začarovaný kruh …
A tak k Vám směřujeme naši prosbu: stanete-li se náhodným účastníkem takového dotazování, zkuste mu věnovat svůj čas, ať posloucháte jakoukoli stanici. Jen tak jí můžete pomoci v tom, že dokáže zaplatit složenky menším odvysílaným objemem reklamy. Jak by to bylo fajn …
Díky a co nejparádnější a nejméně rušený poslech přejeme,
Vaši Beaťáci.